Diabetes & sport

Bewegen is gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een goede invloed op uw diabetes en het is ook nog leuk om te doen. Dit bewegen kan in allerlei vormen als u maar regelmatig beweegt en blijft bewegen. Lichaamsbeweging bevorderd niet alleen de conditie, spierkracht en lichaamsgewicht, maar ook de gevoeligheid van het lichaam voor insuline. Door 30 min per dag te bewegen stimuleert u de werking van insuline waardoor er voor sommigen onder u minder hoeveelheid insuline nodig is.

Wat gebeurt er bij inspanning

Bij lichaamsbeweging verbruikt u extra energie. Deze energie haalt uw lichaam uit koolhydraten en vetten die in onze voeding aanwezig is. Koolhydraten worden omgezet in glucose en vetten in vetzuren en beiden leveren de brandstof voor uw lichaam. Hoe meer inspanning des te meer brandstof verbruikt uw lichaam en is de vraag naar glucose groot. De lever gaat de reserve glucosevoorraad aanspreken en uw glucosewaarde gaat dalen. Bij ‘normale’ mensen neemt bij de glucosedaling ook de insuline in het bloed af, maar bij diabetici werkt dit mechanisme niet meer of onvoldoende en moeten er maatregelen genomen worden.

Hypo’s en hypers

Wanneer de glucosewaarden dalen en er worden geen koolhydraten (dus glucose) genomen dan is een hypo onvermijdelijk. Een hypo onstaat wanneer de afstemming inspanning en de hoeveelheid insuline niet goed is geregeld. Bij bewegen kunt u deze afstemming zelf bepalen door te bepalen de soort inspanning (kort of lang), zelfcontrole, koolhydraten en de hoeveelheid insuline. Hou er rekening mee dat het lichaam na een inspanning nog hard aan het werk is en de kans op hypo’s groot is. Zorg tijdens het bewegen dat u snelle koolhydraten bij u heeft o.a. Dextro tabletten, sportdrank, vruchtensap of limonade.

Een verkeerde afstemming kan ook leiden tot te hoge glucosewaarden de zgn hypers. Hypers kunnen ook een gevolg zijn van stress voor een wedstrijd waardoor de lever geprikkeld wordt en deze meer glucose gaat afgeven. Omdat er te weinig insuline in het bloed aanwezig is komt de glucose niet in de cellen waardoor er minder verbranding is en er zure restproducten (ketonen) ontstaan. Ga niet sporten als:

  1. de bloedglucosewaarde < 5mmol/l
  2. de bloedglucosewaarde > 15mmol/l

Meet voor, tijdens en na het sporten altijd uw glucosewaarden. Hierdoor krijgt u een goed inzicht of de afstemming inspanning, koolhydraten en hoeveelheid insuline juist is.

Bewegingsadviezen

Bij diabetes zijn er eigenlijk geen beperkingen voor sport en bewegen. Begint u met bewegen bouw de frequentie, duur en intensiteit zorgvuldig op tot min. een half uur per dag. Elke dag bewegen mag, maar af en toe een rustdag is ook niet verkeerd. Bewegen kan o.a. zijn wandelen, fietsen, zwemmen, klussen in en rond het huis, dansen en Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO). Bewegen met een hogere inspanning zijn o.a. vele balsporten, joggen, fitness, wielrennen / mountainbiken en golf. Kies vooral wat u zelf leuk vindt!

Er zijn ook activiteiten waarbij hypo’s kunnen leiden tot levensgevaarlijke situaties en die worden ten strengste afgeraden hoe leuk ze ook zijn. U moet hierbij denken aan:

  • diepzeeduiken,
  • bergbeklimmen en
  •  in je eentje zwemmen, kanoën of roeien.

Als u complicaties heeft, zoals oog-, nier- of gevoelsafwijkingen, overgewicht of slagadervernauwing dan is overleg met uw behandelend arts gewenst voordat u aan (intensieve) bewegingsactiviteiten gaat deelnemen. Uw arts kan op basis van uw complicatie(s) adviseren wat de meest geschikte bewegingsvorm voor u is. Ook als u niet eerder aan bewegingsactiviteiten heeft deelgenomen of als u intensiever wilt gaan sporten, wordt overleg met uw arts aangeraden.

Waarom in teamverband sporten?

Het sporten in teamverband bevorderd behalve de lichamelijke conditie ook de psychologische conditie van een diabeet. Bij jongeren is het sporten in teamverband een uitstekende manier van het maken van vrienden, want met het sporten in teamverband ontmoet je anderen. Het in teamverband sporten wil dus zeggen dat je op een eenvoudige wijze contacten met anderen kunt leggen. Het in teamverband bevorderd ook de discipline, want als je in teamverband sport kun je niet zomaar wegblijven. Uit eigen ervaringen is het sporten in teamverband gezellig, leuk, ontspannend en je hebt een heel team om je heen die je ook een beetje in de gaten houd.

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.