Sport Tips

Het sporten heeft een positieve invloed op uw diabetes regulatie. Een half uurtje bewegen per dag doet al wonderen.
Heeft u nog nooit gesport met diabetes, bent u overgestapt naar pomptherapie of vindt u het eng om te gaan sporten met diabetes dan heb ik hieronder een aantal tips geplaatst waar u wellicht wat aan heeft. Sporten met diabetes vergt wel inzicht, discipline en doorzettingsvermogen en zal met vallen en opstaan gepaard gaan. Stoppen als het niet (meer) gaat, (extra) controleren en anticiperen is bij het sporten met diabetes zeer belangrijk.

“Met Diabetes wordt je jaarlijks in 0,03% van je tijd (overdag) geholpen door een medisch behandelaar,
de overige 99,97% van de tijd moet je het zelf doen”.

 

  • Overleg met uw behandelaar wanneer u voor het eerst een sport gaat beoefenen.
  • Kies een sportactiviteit die u leuk vindt en die bij u past. Plezier in bewegen is essentieel. Een activiteit in teamverband werkt motiverend en is gezellig.
  • Als u in teamverband gaat sporten zorg dan dat uw teamgenoten en trainer/begeleider op de hoogte zijn van uw Diabetes. Vertel ook wat ze moeten doen bij een calimiteit.
  • Kies voor een geleidelijke opbouw van duur, intensiteit en frequentie.
  • Denk goed na over de energie die uw inspanning gaat kosten en pas uw voeding en de hoeveelheid insuline hierop aan. Pompgebruikers kunnen hun bolus bepalen door een (sport) activiteit mee te nemen in de boluscalculatie.
  • Pompgebruikers kunnen de Tijdelijke Basale Dosering (TBD) gebruiken tijdens een sportactiviteit. Deze TBD is bij iedere sporter anders en dient u zelf uit te zoeken door uit te proberen.
  • Zet een uur voor uw activiteit de TBD van de pomp op bijvoorbeeld 50%. U krijgt dan in het uur voor de sportactiviteit 50% minder basale insuline toegediend. LET OP! Dit is een fictieve instelling! Controleer altijd uw bloedsuiker voor de sportactiviteit.
  • De beste uitgangswaarden voor het sporten is tussen de 7.0 en 10.0 mmol/l. Zoek voor jezelf uit bij welke waarde(n) je het lekkerst sport.
  • Ga niet sporten met een glucosewaarde hoger dan 15 mmol/l. Er is dan te weinig of geen insuline die de glucose in de spiercellen brengt. De bloedglucose zal verder gaan stijgen en het lichaam gaat dan vetten verbranden voor de nodige energie. Het lichaam gaat verzuren en je voelt je verre van goed. Zorg dat eerst de glucosewaarde beneden de 15 mmol/l komt.
  • Ga niet sporten met een glucosewaarde beneden de 5mmol/l. De kans op een hypo is levensgroot aanwezig. Zorg eerst dat de glucosewaarde de goede waarde heeft bereikt.
  • Het kan ook gebeuren dat de pomp afgekoppeld wordt. Een pomp kan ca. 1 tot max. 2,5uur afgekoppeld blijven. Koppel de pomp af tijdens het sporten, maar laat de pomp gewoon in de RUN-stand staan. Zo voorkomt u luchtbellen in de katheter. Koppelt u de pomp weer aan dan eerst meten en zonodig bijregelen.
  • Meet voor, tijdens en na het sporten altijd u bloedglucosewaarden. Denk eraan dat het lichaam nog hard aan het werk is na een sport inspanning. Dit kan, bij het sporten in de avond, leiden tot lage bloedsuikers in de nacht. Zet daarom de wekker en meet haverwege de nacht u bloedsuiker.
  • Als u gaat sporten neem dan altijd snelle koolhydraten mee zoals Dextro, Isotone drank of sultana’s.
  • Isotone drank is heel eenvoudig zelf te maken. Neem een bidon doe hier koolhydraatrijke Ranja in (1/4) verdun het met water (3/4) en doe er een schepje zout in. Het zout (natrium) zorgt ervoor dat het snel wordt opgenomen door het lichaam. Voordeel: werkt super en is goedkoop!
  • Zorg dat u altijd iets bij u heeft waaruit hulpverleners kunnen opmaken dat u diabeet bent. Ik maak zelf gebruik van een “Ik heb diabetes” kaartje van Novo Nordisk. Deze is net zo groot als een bankpasje en is 2-talig (NL/EN). Deze zijn te verkrijgen bij uw diabetesverpleegkundige, apotheek of hulpmiddelenleverancier.

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.