Voetbal

Het voetballen loopt als een rode draad door mijn leven. Begonnen als 6-jarig jongetje bij de E-pupillen van vv Roden en op 45-jarige leeftijd gestopt omdat ik problemen heb met mijn enkels. Ik heb tot de C-junioren op doel gestaan en heb keeperstrainingen gehad van toenmalig FC Groningen keeper Pieter Beuzenberg. Maar ik zat in een lichting met (hele) goede voetballers en dat is voor de uitslagen heel erg leuk, maar als keeper was dit bepaald niet leuk. Na de uitwedstrijd tegen Fit Boys D1, ik had wat stripboeken mee genomen, was ik het zat en ben toen gaan voetballen en was wel een aardige spits met een neusje voor een goaltje. Ik heb t/m de A-junioren altijd in de selectieteams gespeeld.

Nadat in 1990 Diabetes Mellitus type 1 was geconstateerd zag het leven er ineens heel anders uit. Ook wb de sport was het zoeken naar de juiste balans. In de eerste jaren spoot ik 2x per dag en was het moeilijk om de juiste dosering te vinden. Omdat we in de voorbereiding van een nieuw seizoen 3x trainden + een wedstrijd draaide de Dextro fabriek op volle toeren. Na de voorbereiding gingen we 2x trainen + een wedstrijd en werd het wat makkelijker omdat er dan meer structuur was en je daar op in kon spelen. Na een gesprek met de internist over het sporten met diabetes is er besloten over te gaan naar 4x per dag te spuiten, 3x kortwerkende en 1x langwerkende insuline. Nadat ik was overgestapt naar 4x per dag spuiten ging het stukken beter en kon ik beter en makkelijker bijsturen. Hierdoor voelde ik me beter, kwam het plezier weer terug en heb nog een paar jaar lekker gevoetbald bij vv Roden. Het enige wat ik mij nu kwalijk neem is dat ik mijn diabetes toen heb verzwegen, bang om mijn plaats in de basis kwijt te raken. Terugkijkend was dat natuurlijk niet slim en had helemaal fout af kunnen lopen.

“Verzwijg uw diabetes nooit! Niet alleen voor uw eigen, maar zeker ook voor de veiligheid van anderen.”

In 1995 ben ik verhuisd naar mijn huidige woonplaats Tolbert en ben ook gaan voetballen bij vv Tolbert. Daar heb ik wel aangegeven dat ik diabeet was en heb gewoon 3 seizoenen lekker meegedraaid in het eerste elftal. 2-3x trainen + een wedstrijd was prima te doen en heb nooit geen grote problemen gehad. Toenertijd kreeg ik wel mijn eerste bloedsuikermeter en dat was een openbaring. Na 3 seizoenen was ik wel klaar met al het trainen en hadden we inmiddels ook al kinderen en ben in een lager team gaan voetballen. Lekker 1x trainen + een wedstrijd vond ik wel prima. Daar kreeg ik ook voor de eerste keer last van de enkels en ben toen gestopt.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ben na een paar jaar stil te hebben gestaan voorzichtig begonnen met trainen bij vv Leek Rodenburg en heb daar nog 3 seizoenen in het 5e elftal gespeeld, waar we in het seizoen 2010-2011 kampioen mee zijn geworden. Ook een kampioensfeest moet je als diabeet niet onderschatten! Bij vv Leek Rodenburg 5 was iedereen op de hoogte van mijn diabetes en hielden mij daarbij in de gaten. Als ik op de training wel eens erbij liep als een ‘zombie’ riepen ze al ‘ga maar even een suikertje prikken’.

De overstap naar de insulinepomp was een goede beslissing. Ik koppel de pomp af tijdens de wedstrijd en na de wedstrijd koppel ik hem weer aan. Sta ik wissel dan laat ik hem aangekoppeld tot het moment dat ik erin kom. Na het douchen koppel ik hem weer aan.

Heel belangrijk is de bloedsuiker voor de wedstrijd. Is die te laag dan heb je kans dat je tijdens de wedstrijd in een Hypo belandt, is die te hoog kan het zijn dat je geen pepernoot raakt. Wedstrijden kunnen ‘s morgens, ‘s middags of ‘s avonds gespeeld worden dit hangt af in welk elftal u speelt.

Speel je ‘s morgens een wedstrijd ga dan op tijd uit bed en meet een bloedsuiker. Is die te laag dan heb je nog genoeg tijd om deze omhoog te krijgen. Is de bloedsuiker te hoog dan heb je nog genoeg tijd om deze naar beneden te krijgen, maar hou wel rekening met de inspanning die je gaat leveren. Speel je ‘s middags een wedstrijd doe ‘s morgens dezelfde handelingen die je ook op een door de weekse dag doet. Ga op tijd middag eten en meet een bloedsuiker. Soms komt er wat stress bij kijken en kan de bloedsuiker wat hoog zijn. Ga niet geforceerd de bloedsuikers naar beneden proberen te krijgen, want dit kan tot een hypo leiden. Meet in de rust een bloedsuiker en drink een beker thee met suiker (niet als de bloedsuiker te hoog is) en meet na de wedstrijd ook een bloedsuiker.

Mijn ervaring met een wedstrijd ‘s morgens om 10:00uur is dat ik ‘s middags rond 16:00-17:00uur altijd een lage bloedsuiker had. Ik hield er altijd rekening mee, maar het gebeurde toch. Bij wedstrijden die ik ‘s avonds speelde meette ik voor het slapen gaan een bloedsuiker en ‘s nachts rond 3 uur nog een keer. Het lichaam is na de wedstrijd nog heel hard aan het werk om te herstellen wat kan leiden tot hypo’s. Wees daar dus wel allert op!

Ik wens u veel plezier bij het voetballen en laat me uw ervaringen eens weten.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.